Tuesday, December 22, 2009

Sekian lama menyepi..kini daku kembali..


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Semasa catatan ini ditulis, ana tengah jaga exam.. alhamdulillah setakat ini semua berjalan lancar. Buat pengetahuan semua hari ini merupakan genap sebulan selesainya perkahwinan ana. Alhamdulillah rasa amat bersyukur kepada Allah kerana dikurniakan nikmat yang tak terhingga banyaknya: Iman, Islam, Fikrah dan juga Isteri yang baru dinikahi. ALHAMDULILLAH!!!


Walaupun kami Allah izin duduk berjauhan, kini isteri ana masih di Bangi buat diploma pendidikan di KPTM, tapi Allah izin perasaan rindu itu semakin mendalam..susah nak huraikan, dah kawin baru tau.=)


"Mahukah kamu aku beritahu dari hal sebaik-baik barang yang perlu disimpan oleh seorang lelaki?" Iaitu isteri yang solehah. Jika suami melihat kepadanya dia akan gembira , jika suaminya menyuruh sesuatu dia akan taati dan jika suami tiada di rumah dia akan menjaga harta suaminya dan memelihara kehormatan dirinya." (HR:Ibnu Majah)


Baru-baru ni ana kongsi sesuatu dalam kelas ana dengan students..bab kawin la..seronok la budak-budak tu sembang pasal ni..ana cakap kat diorang, seorang suami ini bila dia kawin bukan dia nak harapkan sangat si isteri tu gosok baju dia, lipat baju, memasak, dan buat kerja2 rumah yang lain... tapi apa yang diharapkan ialah sesorang yang dapat berfikiran kritikal dan dapat berkongsi idea dengan suaminya dalam perbincangan...bukanlah yang hanya mengiyakan@menolak pandangan kita tanpa ada pertimbangan..(bouncing/brainstorming ideas)


Daripada Imam Ahmad dan Imam Muslim, daripada Umar r.a., Rasulullah S.A.W bersabda : "Bermula dunia ini ialah kesukaan dan keseronokan dan sebaik-baik kesukaan itu ialah perempuan yang solehah."


Alhamdulillah..ana rasa satu nikmat yang amat sangat bila perkara ini berlaku sendiri kepada ana..syukur kepada Allah kerana dikurniakan seorang permaisuri yang menjadi penunjuk jalan di kala kita kelam.


Naper ana cakap macam ni, begini kisahnya....

Sehingga dua hari lepas, duit gaji dalam bank hanya tinggal RM588.00. ana rasa risau dan gelisah ketika tu. Yelah, mana taknya, minggu depan ni dah nk p Melaka kenduri Amru ngan Khalid. Macam-macam dok fikir time tu, cuma terlupa nak fikir tentang Allah.=(..

Allah susun ada seorang colleague cakap kata ada bisnes yang boleh bg pulangan yang banyak dalam waktu yang singkat la..MLM..ana pun time tu terus terima..tanpa fikir panjang akan consequences in the future..ingat kalau ada duit time tu akan dapatla bantu institusi jemaah dan keluarga..walaupun hati ini terus bercelaru..bolehkah buat ni?sahabat2 tak buat ni..program nanti macam mana?adakah ana akan terlalu sibuk sampai tak sempat nak p program..dan sebagainya..tetapi sebab duit punya pasal, ana teruskan juga...


Semalam, ana merasakan satu kesalahan ana tak citerkan hal ni pada isteri ana..jadi ana pun call dia..ALLAHUAKBAR!!...

sesuatu yang keluar hanya dari mulut orang-orang yang telah ditarbiyah, yang mengikuti halaqah, tamrin dan lain-lain...kata-kata yang menyedarkan ana dari lamunan..

"Kanda...rumah tangga kita ini memerlukan KEBERKATAN dari Allah!!!"

ya...ana terlupa...dengan masuk MLM tu ana pun akan terpaksa membuat pinjaman bank..

"Kanda lupa ka? Hidup yang banyak berhutang akan hilang keberkatan. Itukan kata-kata kanda?"

Astaghfirullahal 'adzim....ana terlupa apabila berada di medan amal...medan kata-kata sememangnya tidak pernah sama ketika beramal..Allahuakbar..

Ana ketika tu rasa tenang amat mendengarkan kata-kata permaisuri ana...Ana diingatkan kemabali untuk meletakkan harpan pada ALLAH!! ana sesungguhnya tak expect yang sebegini...selalunya perempuan yang lain akan gembira andai kita buat sesuatu yang boleh menambahkan ketebalan poket kita..tapi bukan buat isteri ana..pujian syukur terus ana panjatkan kepada Allah dan pujian terima kasih buat isteri ana...YA ALLAH ALHAMDULILLAH!!



Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “ Sesungguhnya roh al-Qudus telah datang kepada aku memberitahu bahawa seseorang itu tidak akan mati selagi tidak sempurna rezeki Allah S.W.T. kepadanya. Maka takutlah kepada Allah S.W.T. dan berusahalah dengan baik; dan lambatnya datang sesuatu rezeki itu janganlah menjadi pendorong kepada kamu untuk melakukan usaha mencari rezeki berbentuk maksiat kerana sesungguhnya rezeki Allah S.W.T. tidak akan dapat diperolehi melainkan dengan cara ketaatan.”

Riwayat Ibn Majah dan al- Tabrani


Alangkah indahnya mendapat seorang kekasih yang memahami syarak, mempunyai fikrah yang mendalam, jihad yang tinggi dan juga amat memahami suaminya..apa yang ana tulis di sini bukanlah untuk menunjuk..cuma ana rasa tak dapat simpan dalam hati ana ni betapa ana bersyukur dengan puteri Ust. Abu Hassan yang bersama-sama dengan ana ketika ini..ana harap perkahwinan ni diberkati Allah..ana harap sahabat-sahabat doakanlah perkahwinan ini bukan menjadi perkahwinan biasa tetapi perkahwinan luar biasa kerana ia terbina di atas ni untuk takwinul baitul da'wah untuk menghasilkan mujahid dan mujahidah yang akan kami serahkan untuk perjuangan ISLAM ini..ALLAHUAKBAR!!! terima kasih adindaku....

3 comments:

  1. tahniah buat fadhli..
    moga bhagia dunia akhirat...
    teruja betul baca cerita pasal baitul dakwah ni..
    moga Allah turut memberikan ana isteri solehah kpd ana nnt...amiin

    ReplyDelete
  2. tahniah sahabat..semoga Allah membantu pelayaranmu..

    ReplyDelete