Tuesday, March 3, 2009

KTD dan UUM


Daripada Kelantan ke Kedah di dalam eksplorasi kesinambungan ubudiyah kepada Allah.

Alhamdulillah hari ini merupakan hari ketiga berada di UUM. It's a whole new experience even though UUM used to be my playground since my father works here.

Well, there are lots of new things to be learned, new working culture, new office mates, new time table and everything is new so lots of time had to be spent just to adapt with this new environment.
It's too early for me to make any comment on how things here compared with in KTD. But one thing for sure, the development of infrastructure has to be hand in hand goes with the development of human capital. When it comes to human capital we have to ponder for a while, what is actually human capital actually means?

"Modal insan merupakan individu yang berilmu, berkeyakinan, mempunyai nilai murni dan moral yang tinggi, beretika, berbudi pekerti, bersopan-santun, berdisiplin, dinamik, inovatif, kreatif, sihat, bersemangat patriotik, adil, progresif, cekal dan berdaya saing. Inilah modal insan yang memiliki personaliti unggul. Merekalah yang akan menentukan hala tuju negara pada masa hadapan."
(http://www.pmo.gov.my/modalinsan/index.html)

Jika kita lihat daripada quotation di atas, Malaysia ingin melahirkan generasi yang "sempurna". Tetapi adakah kita melihat inilah yang lahir dari pusat-pusat pengajian tinggi kita?Kita tidak menafikan lahirnya individu yang berilmu, berkeyakinan,tetapi adakah individu mempunyai nilai murni dan moral yang tinggi, beretika, berbudi pekerti, bersopan-santun, berdisiplin, dinamik, inovatif, kreatif, sihat, bersemangat patriotik, adil, progresif, cekal dan berdaya saing?

Apakah sebenarnya yang berlaku di bilik-bilik kuliah yang berada di bangunan-bangunan yang gah?

Sebenarnya apakah yang kesan daripada sistem pendidikan yang kita ada sekarang?

Adakah ia merupakan satu hasil yang gagal?

Di manakah silapnya?


Ada beberapa aspek yang ana lihat menjadi the X-Factors of the success of tarbiyah in KTD. I know it's too early to say it's a success but for me we have to celebrate this little success in order to generate bigger success. (meraikan kemenangan-kemenangan yang kecil)

1. Biah Solehah (supportive and constructive environment)
The environment should not be only supportive but also constructive in terms of instilling good behaviour (syakhsiah Islamiah), supportive towards encouraging of good deeds and discourage people to do bad deeds (amar ma'ruf nahi munkar). In many places only one part is done and that is amar ma'ruf (encourage good deeds). Whereas the other part is twisted where it becomes amar munkar (encourage bad deeds). Selalu jadi begini sebagai contoh, ceramah agama disuruh buat tetapi dalam masa yang sama Battle of the Bands turut disuruh buat dan bila ada yang menegur maka akan dicop extremist dan sebagainya. Bila lahirnya suasana yang baik sebegini, apa yang kita buat semuanya akan terarah kepada mencari redha Allah. Peningkatan diri akan sentiasa berlaku kepada penghuni di dalamnya. Perasaan takut untuk berubah akan menjadi satu cabaran tetapi insya Allah akan dapat di atasi dengan tenang. Tetapi andai kata tiada biah solehah, perancangan serta program di dalamnya akan terpesong dari mencari redha Illahi. Keinginan untuk berubah akan dipadamkan dengan jahiliyyah yang mencengkam dan akhirnya kefasadan akan semakin menjadi-jadi. Tiada kebaikan yang akan diperolehi melainkan ia akan menjadi suatu perkara yang asing di hati.


2. Murabbi Mithali (Good Teacher)
Pendidik (murabbi) ini perlulah menjadi contoh (qudwah) kepada mutarabbi (students). This is very important, we don't want like the proverb says: Ketam mengajar anaknya berjalan straight. The murabbi must set an example that could be followed by the students. If not, whatever the murabbi teaches will not be effective, since he himself does not set a good example. The companion saw that Prophet Muhammad (pbuh) was the best example that could be followed. He taught them how to behave and act in accordance with the Islamic teachings. Is this what happened in the educational system nowadays?Guru kencing berdiri, anak murid kencing berlari.

3. Manhaj (Syllabus)

The last one is very important. Silibus merupakan sistem bagaimana sesuatu organisasi itu berfungsi. Ibarat kata kalau sistem sesebuah Mercedes itu tidak dapat berfungsi dengan elok dan boleh membawa kecelakaan jalanraya maka selayaknya ia berada di scrap yard andai kata ia tidak dibaiki. Begini juga dengan sistem pendidikan kita. Andai kata kita tidak memperbaiki sistem yang ada ini, selayaknya kita menggantikan dengan sistem yang lebih baik. Nilailah semula adakah sistem yang kita ada boleh menjana pemuda-pemudi yang akan mempunyai modal insan yang seperti kita harapkan atau akan hanya menjadi useless genius? Andai nak disenaraikan di sini, amat memalukanlah dengan prestasi akhlak mahasiswa-mahasiswi kita? I've always asked this question to my students: Are you proud to be a Mahasiswa?What are you proud of being a Mahasiswa?
Adakah mahasiswa kita hanya akan keluar menjadi robot-robot yang berusaha keras dalam sistem semata-mata untuk mencari sesuap nasi?

"the goal is not merely to transmit information but to transform the child into a confident, capable young Muslim with a tauhidic, God-centered, outlook on life"

Ponder upon this..........

No comments:

Post a Comment